2014-05-11

Att minnas de glömda

 
Jag fann mig djupt grävd i en oändlig tunnel där skrik tynade bort
Jag rev i sår och grät över misstag
Jag orkade inte resa mig
Jag orkade inte leva
Jag fann mig i en gråzon mellan gott och ont
För evigt vandra mellan vad man borde och vad man vill 
Vad man borde sagt och inte sagt
 --
Ur mörker räcktes en knappnalles hand
Med tröstande ord om lycka
Över bergen vi flög
Fri äntligen
Ur buren
Frihet
Vad jag trodde
Vad jag ville tro på
Ack fick kastat i ansiktet 
En tomhetskänsla likt aldrig något skådat förut
Jag fann mig i sorg driven av ångest
Fann ingen glädje
Fann ingen känsla
Grät
 --
Men ett ljus brann
Jag kom ihåg vad som blev förglömt
Om kärlekens värme som värmde mitt kalla hjärta
Ej med ömma läppar utan med styrkans ord och handlingar
Jag kom ihÃ¥g dem som inte har 
Jag kom ihåg vad jag tog för givet
Jag kom ihåg att kämpa för livets gåva
För den snirklar sig i vågor och i cirklar, lätt att tappa bort sig
I vimlet av röster och ilskna ögon
I dimman lekandes runt din kropp 
I trycket från pressen och stressen
 --
Men livet, som alla vet, har ingen riktigt lycka
Så fort du lämnar allt finns ro väntande med nära och kära
Man kan aldrig glömma men man kan förlåta
Skapa de liv du vill leva, gå vidare, lär dig och älska de eviga
--
NB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar