2015-09-20

Halvåret senare - uppdatering i kort

Gokväll bloggen!
Har inte varit här inne på evigheter och helt ärligt var det en slump att jag ens kommer ihåg den. Men var ju min flykt, ett ställe att bearbeta dagen och ha som en dagbok. Tyvärr gått för lång tid att berätta allt galet som hänt. Mesta hamnat i gröna boken, men nu när man ändå hittade hit igen kan man ju ta igen lite. Knappt man minns allt.

Till att börja med så for man ju fram och tillbaka i Lärkan, Gällivare och runt i LÅ. Sista terminen var väldigt lugn så var inte mycket i Luleå utan mer i hemstaden. Där man träffade alla, kändes mer värt att åka upp. Längtade otroligt till studenten som snabbt kom fram till tröskeln. Men innan det hade man 2 känslopiss månader med högskoleprov, sjuka. Kortvarig depression som man klättrade snabbt ur med viljestyrka tillslut, tur nog innan man tog sommarlov - är minst sagt en minnesfull dag full i fylla, adrenalin, skratt/skrik. Stannade i stugan också en natt med babe å mamma innan man åter åkte vidare.
Och där har man varit hela sommaren; Hunnit med lite som mycket och inte ens hälften av alla minnen skrivs ner
Jobbat på lkab(städ), umgåtts med vänner/familj/pojkvännen, solat det lilla man fick, badat, rest, Sjöfallet, grillning, mys, promenader, fotografering, kärlek, gråt, begravning, målat, läst, teenights, fester, djuren och bara njutit av ledigheten! Njutit av att vara hemma men med spänning över hur hösten skulle bli. En regnigare sommar men djurrikare- haft allt från fåglar, igelkottar till rävunge, renar på kilen osv. Slutsats = roligt om något!

Dock vart det tjorv med utbildningen jag sökt. Kom in på reserv tillslut en månad efter alla andra, allt slit, varit som hökar över viva och då boende vart fixat åt mig, åkte vi sedan ner sista veckan i augusti, med den lilla packning som varit med hit o dit. Men en växelfel en liten bit på resan slutade i några tims. försening. Så hann tyvärr inte göra allt man tänkt med mor lilla innan hon sedan på söndagen körde hem. Runt lite på stan, ersboda, titta på forslunda. Lämnad därefter i min första egna "lägga" med toa, köksgarderob och lilla inredning. Har allt förutom en bra dusch. Nöjd!

Första 2 veckorna upptäcktes en del av stan, stressa över skolan, jobbsökande, häng med dem andra 2 - Agnes o Axel, försökt hitta en rutin, balans, ja landa helt enkelt. Började känna mig hemma väldigt fort och för 3 v sen startade jag på Forslunda. Jag och Görel nya tillskotten. Kom överens med henne direkt o alla i klassen är så underbara, men äldre. Dem flesta med hus, barn och karlar. Men med tiden har man mer o mer börjat känna sig säkrare, mindre ny.
Helst nu i veckan fann man sig själv och gjort bort dem flesta prov, varit på studiebesök, o känns mer som ett jobb än skola då vi i princip bara har praktiskt just nu med rast/lunch och går nästan alla dagar till halv 4. Men har hittills haft jätte trevligt och detta är min grej. Dock odlingen blev en rolig bonus att få lära sig mer om.  Fått t.ex. varit med om morots/potatisuppdraging, skötsel, planterat frön/sticklingar/lökar, beskärt, växtkunskap ..

I stora hela trivs jag otroligt bra här nere med älven som inte rinner långt ifrånområdet, kanadegässen som skriker flygandes förbi- bor utanför stan mer mot landet. Vackert här. Utöver, Axel/Agnes har även Fanny & Sebbe flyttat hit så himla trevligt att ha folk man har bra band med.
Och nu i helgen blev det beslutat att pojkvännen skulle flytta in här så lilla läggan rymmer två framöver. Å pratikvecka på Blomsterlande imon = ser verkligen framemot det!

Som jag försökte hålla fast vid "Allt ordnar sig i slutändan" och se, var bor man. Äntligen börjar mitt andra kapitel i livet i en stad som inte kunde passa bättre in. Får se om man kommer fortsätta skriva här, men tids nog återvänder man...kanske
Några få bilder från lovet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar